motorkář Roman
stránka o vyjížďkách a cestování na motorce
úvod, aktuální akce | starší akce | praktické | počasí | motorozcestník

Slovensko zas trochu jinak, výlet na 2 dny
21.-22.6.2014

Tento víkend jsme chtěli zajet na Slovensko, mohli jsme vyjet až v sobotu ráno, tak že zajedem jenom do Oravice poležet do termálu. V týdnu jsem ale viděl, že u Tater může pršet, tak jsem začal hledat jako rezervu nějaký jiný termál více jižněji, ale zase blíže než je jižní Slovensko (jižně pod Sereďou a Nitrou), protože tam jezdíme nejčastěji. Zezačátku jsem myslel, že nic nenajdu, ale pak mě překvapilo, že je toho celkem dost (Chalmová, Vyhne, Bojnice, Kováčová, Kremnica...), ale nebylo jisté jestli mají všude opravdu termální vodu nebo ohřívanou a kolik °C (všichni to na stránkách nepíšou). Kromě toho jsme tím směrem mimo koupaliště našel ještě 2 přírodní prameny a nějaké další zajímavosti na které jsem se chtěl mrknout, tak se to už začalo rýsovat v zajímavý výlet :-)

Kromě Zdeňka a Lenky nikdo další neměl čas, tak jsme se v sobotu ráno sešli na hranici ve dvou motorkách, na Stromech 650. Na Bytču jsme předjeli menší kolonu aut a pak se už jelo v klidu. Za Bytčou jsem nenajel na dálnici ale vzal to po staré na jih, v Plevníku jsme odbočili do hor a myslím že netušili kam je vedu :-) Přijeli jsme tak Manínske úžiny zezadu, prošli se ke skále a udělali pár fotek.

Dál Považská Bystrica a přes hory do Rájce. Tady přes cestu v poli do jedné vesnice poblíž Rajeckých Teplic, kde měl být u fotbalového hřiště termál zdarma. Byl, ale přijeli jsme pozdě asi o 3 roky... jak nám řekl jeden místní, sjíždělo se tam dost mladých, pouštěli hlasitě hudbu a občané tlačili na starostu ať to zruší... no škoda. Tak aspoň jsem přidal do alba fotku, jak to tehdy vypadalo.
Jedeme dál, Rájec, na jih přes pěkné Fačkovské sedlo, pak Prievidza, Nováky a odbočka na Chalmovou. Tady má být levnější termální koupaliště. A bylo, ale bohužel ve venkovním bazéně není moc teplá voda a tak jdeme do vnitřního (za drobný příplatek) tam už je termální teplá voda a taky je cítit. Budova je vzhledově jak za socializmu a "bazény" jsou takové.... pěkně to nazval Zdeněk, že to vypadá jak v zoo bazény pro hrochy :-) Venku ještě chvíli hřálo slunko, tak jsme toho využili, vyzkoušeli tedy všechny bazény a pak si řekli že pojedeme dál.
Nejdříve ještě druhý termální pramen v horách, který byl fukční, jen voda trochu cítí, tak by to chtělo si sebou vzít čistou vodu na umytí. Pak jsme jeli dál a u cesty jsme zahlídli stíhačku Mig, tak to jsme se na ni mrkli.

Navečer jsme to zapíchli v jednom sedle u lesa, kde jsme už jednou byl. Byl tam klid, jen večer přišel jeden zvědavý pes, ale byl v pohodě. Ráno jsme zkusili vyjet na Kalváriu u Bánské Štiavnice, ale nakonec jsme to přes zákaz neriskli a pěšky se nám tam jít nechtělo. Návštěvu centra jsme taky nechali na příště, čekalo nás toho ještě dost. Dalším místem byla u Krupiny na kopci Strážná veža Vartovka, z r.1564, ze které tehdy hlídali, jestli se neblíží Turci. Je z ní fakt pěkný výhled všemi směry.

Kousek dál je hrad Bzovík, tedy původně to byl klášter ze 12.století, ale v 16. jej museli přestavěný na pevnost, opět z důvodu tureckého nebezpečí. Hrad je spíš před rekonstrukcí a vstup je zdarma.

Od Bzovíku jsme to otočili na sever, aby jsme taky v tento den někdy dojeli domů :-) Čekalo nás toho ještě dost. Nejdříve v mapě klikatá silnici ze Senohradu na Vígľaš, kde je u silnice vystavena stará parní lokomotiva. Poblíž je také jedna rarita, vagón použitý jako lávka přes řeku. Dál jedeme přes Kremnicu a jednu horskou silnici ke Stredu Európy (ano, je to jeden z těch několika středu Evropy :-)
Dál jsem vybral trasu přes sedlo, kde jsme ještě nejeli, takže na Turčianské Teplice, vlevo na Kláštor pod Znievcom a přes Vrícke sedlo do Klačna a znovu přes Fačkovské sedlo, tentokrát z jihu. Dále odbočujeme na Čičmany, kde jsou ty malované domky.

To ale nebylo vše, pro návrat do naší republiky jsem vybral cestu, kde jsme také nikdy nejeli, Ilava a pak přes Mikušovce do Nedašova. Je to trochu na hraně, řekli jsme si že pokud možno, nebudeme na Slovensku brát benzín, ujeté km od poslední benzínky v ČR se už blížilo 500 km a z té starší mapy jsem ani neměl jistotu jestli se ta hranice dá přejet :-) Nakonec se dala, přijeli jsme do Brumov-Bylnice, raději se zeptali na nejbližší benzínku a.... vyšlo to :-) Tankoval jsem nejvíce v životě, 21,59 litrů a ujeto na nádraž bylo 521 km (spotřeba tedy 4,1). Den ale nekončil, v Kolibě u Valašských Klobouků jsme se stavili na halušky a ze Vsetína to ještě vzali přes Valašskou Bystřici na Rožnov. Na Pinduli jsme se rozloučili a jeli domů, to už bylo 8 večer. Takže pěkně nám ty 2 dny vyšly :-)